Bli av med körkort på grund av väjningsplikt?

Hej! Min mamma körde bil idag på en 30 väg när hon vid en korsning som hade väjningsplikt Så hon kollade runt och det fanns inga bilar sedan börja hon åka och det kom en bil från vänster sida med en högre fart och krockade med hennes bil längst back vid hjulet längst bak. Så nu är frågan eftersom min mamma bara haft kortkort i 1år och 11månader alltså är hon fortfarande på sin prövotid. Tror ni att hon kommer förlora körkortet?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad innebär prövotid?
Det som skiljer sig mellan prövotid och inte är att om körkortet blir återkallat inom prövotiden så behöver personen göra om körkortsprovet på nytt. Mer information hittar du här.

Kan hon få körkortet indraget?
Transportstyrelsen har nio återkallelsepunkter som de går efter för att se om körkort ska återkallas (du hittar alla punkter och mer information här). Utifrån den informationen som finns i din fråga verkar det som att punkt fyra är mest aktuell för din mammas situation. Att bedöma huruvida din mor kommer få sitt körkort indraget, går inte svara på då det är Transportstyrelsen som fattar det beslutet. Men med utgångspunkt i din fråga så verkar det som det kommer anses som en mindre trafikförseelse, då det verkar som att hon höll hastigheten på 30 km/h och stannade och kollade om det fanns andra bilar omkring sig. Det talar för att hon eventuellt kommer få en mindre ingripande körkortåtgärd som exempelvis en varning men det är helt upp till Transportstyrelsen att bedöma.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare