Bli fotograferad på sin egen tomt

Jag är en man med utländsk bakgrund, min fru brukar gå i våra trädgård med underkläder och njuta solen. Men denna vecka fick jag veta att min granne tog en bild på samma plats där min fru sitter o njuter solen från sin fönster . Nu vi känner ingen säkert i mitt hus samt min fru kan inte går o sitta på trädgård. Har min granne rätt att ta bild på min trädgård utan min tillåtelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det enligt lag är tillåtet att fotografera någon på dennes tomt/ i dennes trädgård. Eller med andra ord, om det finns någon lag som hindrar någon (i ditt fall en granne) från att ta bild på din fru när hon befinner sig på eran tomt.

Det korta svaret på din fråga är att det inte finns någon lag som innebär att det inte är tillåtet för din granne att fotografera din fru när hon är ute på eran tomt. Det som skulle kunna aktualiseras är hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § brottsbalken. Det förutsätter dock att den som fotograferar har gått in på eran tomt och som jag förstår din fråga har det inte skett.

Du kan läsa mer om hemfridsbrott här.

Det är inte kränkande fotografering att fota in någon annans tomt

Det finns en bestämmelse som kallas för kränkande fotografering. Den innebär att det inte är tillåtet att i hemlighet ta kort på någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. (4 kap. 6a § brottsbalken)

Ditt beskrivna scenario kan dock inte heller röra sig om sådan kränkande fotografering som omfattas av den nämnda bestämmelsen. Förbudet tar nämligen exklusivt sikte på sådana utrymmen som är avsedda för privata förhållanden, vilket exemplifieras i lagtexten med "inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme". Vad som menas med "annat liknande utrymme" har i praxis tolkats snävt och däribland har det då varit otillåtet att fota på platser som exempelvis i en bastu, dusch eller in i en provhytt. Däremot omfattar bestämmelsen inte platser såsom en tomt/trädgård.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare