Blir det rättegång vid ringa stöld?

Om man åker fast för ringa stöld ca 300 kr, tidigare ostraffad, erkänner brottet, blir det ändå rättegång då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ringa stöld är precis som det låter en mindre allvarlig form av stöld, 8 kap. 2 § brottsbalken. Vid brott i butik är värdegränsen mellan stöld och ringa stöld enligt praxis 1000 kr.

Man brukar kunna lösa fall av ringa stöld utan rättegång om den misstänkte skriver under ett så kallat strafföreläggande, vilket innebär att man erkänner brottet direkt och slipper rättegång, 48 kap. 4 § rättegångsbalken. Om du får en blankett angående strafföreläggande kan du välja att godkänna eller inte godkänna föreläggandet. I brevet står det vilket datum du senast måste svara. Om du inte svarar kan åklagaren istället komma att väcka åtal vid tingsrätten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare