FrågaFAMILJERÄTTGod man12/08/2021

Blir jag automatiskt god man till den jag gifter mig med?

om vi gifter oss blir jag då automatiskt god man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du gifter dig med en person blir du inte automatiskt god man till den personen.

För att ha en god man krävs det för det första att personen man blir god man till har ett tydligt behov att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person på grund av sjukdom, psykisk störning, dålig hälsa eller liknande. Det krävs även att personen som vill ha en god man samtycker till det (11 kap. 4 § föräldrabalken).

För det andra är det tingsrätten som beslutar om god man. Man kan själv föreslå vem man vill ha som god man men det är tingsrätten som beslutar vem det blir (11 kap. 4 § föräldrabalken).

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare