Blir jag av med mina fordringsägare om jag begär mig själv i konkurs?

Hej

2 frågor om. Bolag

Om jag begär mig själv i konkurs blir jag då av med alla fordringsägare en gång för alla ??

Får jag medverka i ett bolag när jag gått i konkurs

Eller det får jag ej ?

Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Blir du av med fordringsägarna om du begär dig själv i konkurs?

Inledningsvis kan sägas att domstolen bara kommer att godkänna en konkursansökan om du är insolvent, det vill säga att du inte kan betala dina skulder och att denna oförmåga inte enbart är tillfällig, konkurslagen 1 kap 2 §.

Syftet med en konkurs är att dina fordringsägare i så stor mån det är möjligt ska få betalt för de fordringar som de har på dig, konkurslagen 1 kap 1 §. Om konkurs meddelas får du inte längre råda över din egendom, istället kommer en konkursförvaltare att få ta hand om egendomen, konkurslagen 3 kap 1 §. Konkursförvaltaren omhändertar egendomen för att så småningom upprätta ett förslag för hur utdelning av din egendom till fordringsägarna ska gå till, konkurslagen 11 kap 1 §.

Sammanfattningsvis blir du alltså av med fordringsägarna i bemärkelsen att när de har fått eller inte fått betalt (beroende på hur många de är, hur stora skulder de har och vilken prioritet de har) kan de efter att konkursförfarandet är avslutat inte kräva dig på mer pengar. Fordringarna på dig försvinner nämligen i samband med att konkursutdelningen avslutas. En konkurs kan dock vara en långdragen och svår process och jag vill mena att det inte är ett bra alternativ för att "bli av med fordringsägare". Det kan istället vara att föredra ett frivilligt ackord eller en företagsrekonstruktion om det är så att betalningssvårigheterna enbart är tillfälliga. Du kan läsa mer om dessa alternativ här.

Får du driva företag m.m. om du försatts i konkurs?

Under själva konkursförfarandet får du inte bedriva näringsverksamhet, konkurslagen 6 kap 1 §. Utöver det är näringsförbud, som det kallas när en inte får driva företag m.m., inte en standardiserad konsekvens av konkurs. Du kan däremot drabbas av näringsförbud om du agerar på ett olämpligt sätt som påverkar dina fordringsägare eller åsidosätter skyldigheter du har i samband med konkursförfarandet, näringsförbudslagen 5 §.

Jag hoppas att du har fått dina frågor besvarade!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare