FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/05/2021

Blir körkortet indraget under prövotiden på grund av fortkörning?

Hej!

Jag fick mitt körkort för ca två månader sedan, så har alltså prövotid. Idag tog polisen mig när de stod med laser då jag körde 62 på en 50 väg. Jag fick böter från polisen på 2.400kr som jag "erkände" och skrev på. Undrar nu om Trafikverket kommer att dra in mitt körkort och isåfall hur länge eller om ja kommer få en varning eller inget alls.

Tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Så som jag tolkar din fråga undrar du om ditt körkort kan bli indraget för att du under din prövotid kört 62km/h på en 50-väg. Jag kommer nedan redogöra för vad som gäller i din situation.

Allmänt om prövotid

En prövotid gäller i två år från det att du har tagit körkortet, 3 kap. 18 § körkortslagen. Om ditt körkort blir återkallat under prövotiden måste du göra om både kunskapsprovet samt körprovet innan du på nytt kan få ett körkort. Den enda skillnaden mellan att ha prövotid och inte ha det är alltså att om man får sitt körkort indraget under sin prövotid måste man göra ett nytt körkortsprov, medan den som inte har sin prövotid kvar slipper göra om körkortsprovet.

Vad som gäller i din situation

Det framgår av din fråga att du har kört 62 km/h på en 50-väg. Din fortkörning är därmed att anse som ringa, vilket innebär att ditt körkort inte kommer bli indraget, 5 kap. 3 § körkortslagen. Kortfattat kan det sägas att en enstaka hastighetsöverträdelse i regel medför en återkallelse av körkortet om man har kört över 30 km/h över hastighetsgränsen när det rör sig om en väg med hastighetsbegränsningen 40 km/h eller mer. Då du beskriver att du inte kört i närheten av den gränsen kommer du bara få böter, förutsatt att du inte blivit tagen för fortkörning tidigare. Utifrån den information jag fått finns det alltså inget som tyder på att ditt körkort kommer bli indraget.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och har du fler funderingar är du välkommen att ställa fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare