FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/07/2020

Blir mottaget arv giftorättsgods?

Om jag som gift får ett arv av min far. Har då min man rätt till det vid skilsmässa? Vi har inget äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska det genomföras en bodelning där makarnas giftorättsgods ska ingå. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (10 kap. 1 § och 7 kap. 1 § ÄktB).

Egendom kan göras till enskild på olika sätt. Om inget görs är egendomen giftorättsgods och kommer ingå i bodelningen vid skilsmässan. Egendom kan göras till enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord, eller om den ena maken fått egendom i gåva, arv eller testamente med villkoret att det ska vara den makens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Ett arv kommer utgöra giftorättsgods och ingå i bodelningen vid en skilsmässa om det inte finns äktenskapsförord som stadgar annat eller om arvlåtaren inte villkorat arvet. Om arvlåtaren däremot har villkorat arvet och angett att det ska utgöra arvtagarens enskilda egendom kommer arvet inte ingå i bodelningen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare