Blivit utsatt för bedrägeri

Hej, jag har gjort en privat bytesaffär med dyrare klockor. Jag bytte då min äkta rolex mot en bättre kopia som det visade sig efter jag tog den till en urmakare.

Personen jag bytte mot har utfärdat ett falskt äkthet/värderingsintyg i en känd urhandels namn för att "styrka" affären. Jag har kvar samtliga uppgifter om personen och betalningar på mellanskillnad osv. Totala värdet i affären handlar om ca 90-110 000:-

Hur ska jag gå tillväga nu, personen svarar inte på sms eller samtal från mig!?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att utgå ifrån informationen verkar det som att du har blivit utsatt för bedrägeri och det regaleras i brottsbalken (BrB).

Avtalets ogiltighet
Det som bestämdes i avtalet var att ni skulle byta specifika klockor av ett visst värde och en mellanskillnad skulle betalas. Då som du skriver så var det en kopia av klockan som du fick och det överensstämmer inte med avtalet. Då personen vilseledde dig genom att ge dig ett falskt äkthet/värderingsintyg. Genom att vilseledande genom lämnande av oriktiga uppgifter och sedan att det har skett avsiktligen dvs. den som vilseleder ska ha uppsåt (vilja) att göra det så uppfyller personen rekvisiten för ogiltighetsgrunden svek. Detta regleras i 3 kap. 30 § avtalslagen och gör att ett avtal som har kommit till stånd på detta sätt är inte giltigt och prestationerna ska återgå.

Bedrägeri (9 kap. 1 § BrB)
Då du tror att personen försöker lura dig så är det en fråga om bedrägeri. Bedrägeri är att gärningspersonen vilseleder någon att ingå i en handling vilken innebär en omedelbar förmögenhetsöverföring.

Min rekommendation:
Det första du ska göra är att anmäla detta till polisen (hur du går tillväga för att göra en anmälan hittar du här). Sedan borde du kontakta eventuellt företaget där köpet/bytet skedde (exempelvis köp- och säljhemsidor) för att få assistans och säkra bevisning. Det tredje och sista du bör göra är att spara alla konversationer, intyg m.m. som kan användas som bevisning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare