FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga09/11/2019

Bo på hotell med en minderårig

Hej! Jag och min bror hade tänkt spendera helgen på ett hotell i Göteborg, eftersom vi är från Stockholm tänkte vi att det skulle vara långt att åka fram och tillbaka samma dag. Min bror är 23 år och jag fyller 15 år nu i vintern. Han får ju såklart checka in. Men jag undrar om jag som är hans kompanjons och är minderårig får också komma in med honom?

Vet inte om detta är en så juridisk fråga, men blev tipsad av denna sida. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du skriver är det inga problem för din bror att checka in, eftersom han är över 18 år och myndig. Om du också får bo där är däremot svårare för mig att svara på, då olika hotell har olika regler.

Vissa har som regel att alla som bor på hotellet måste vara myndiga, medan vissa går med på att minderåriga bor där så länge det är i sällskap av någon vuxen. Andra säger att det måste vara i sällskap av vårdnadshavaren, eller med intyg från vårdnadshavaren. Det hela handlar oftast om att det ska finnas någon myndig person som ansvarar för den minderåriga gästen.

Det bästa ni kan göra är att ringa eller maila hotellet och fråga! Kikar ni på hotellets hemsida kan det säkert också stå något om det här under deras bokningsvillkor.

Hoppas ni hittar ett bra hotell och får en fin helg i Göteborg!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare