Bogsera med towbar, efterfordon

Hej! Jag är bilhandlare med enskildfirma köper och sälger begagnade bilar.2018 jag har tvunget att boxerars bil i motor väg kort stäcke,jag varit stoppat av polisen och blivit av med min körkort.Efter 2 månad spärr tid jag har görd från nytt prov och teori,jag fickt körkort igen.Jag har hittat via net dragstång,innan jag köpa den muntlight kontaktad Polisen i Katrineholm,frågade att det är lagligt eller inte.Dom sad att ser utt nårmall,men måste kontakta Transportstyrelsen.Jag vänd mig till dom dom har sad till mig (Muntligt)den är betider som släppkärra som heter F10.Med den kan du köra på vanligt väg 60 km/tim och på motorväg 80 km/tim.

Jag har använt den Dragstång 1,5 År varitt stoppat av Polisen flära gånger,kontrollerat min körkort och Dragstång och släppte mig,till början av November,jag varit stoppat och tagit min körkort att jag boxerar bil,jag har inte underskrivet,dom skickade vidare till Transportstyrelsen,fick handlägare,men hon sägger man for inte,det är inte boxerat vad ska jag göra.Jag fickt beslut Återkallelse av körkort och körkortstillstånd tills vidare,jag skickar kopia av beslut och Jag skickar fron youtobe video till dragstången.

https://www.youtube.com/watch?v=DDVNrqANEho

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=Oy6WBH9xUtw&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=PeggX-aaquk.

Jag kan inte lägge beslut från Transportstyrelse om visar mig väg jag ska skicka den besluten åckso.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt sätt när man bogserar ett annat fordon finns det olika regler och saker att tänka på. För det första är högsta tillåtna hastighet 30km/h och ska ske på väggrenen om sådan finns (utanför heldragna linjen vid sidan av vägen) och annars på höger sida av vägen. Bogsering får inte ske på motorväg eller motortrafikled. Det enda undantaget är om det skett ett nödstopp på en motorväg eller motortrafikled. I ett sådant fall ska bogseringen ske på vägrenen och endast till närmast lämpliga avfart.

När man bogserar en bil med hjälp av dragstång, eller av en "towbar" som du verkar använt dig av, räknas det som efterfordon. Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller terrängsläp, men som är kopplat till exempelvis en bil. Det krävs inga särskilda körkortskrav för att framföra ett efterfordon, men man måste iaktta bestämmelser om bredd och vikt (se vidare Transportstyrelsens hemsida om efterfordon här). Den högsta hastigheten för att framföra ett efterfordon är 30km/h och får inte framföras på motorväg eller motortrafikled. Eftersom du framfört ett efterfordon på motorväg har det funnits grund för att återkalla ditt körkort (jfr 5 kap. 3 § KörkortsL). Att Transportstyrelsen givit dig besked om att det kan röra sig om en släpkärra kan ha viss betydelse för det fall du väljer att överklaga beslutet om återkallelse. Det har dock ålegat dig som förare att säkerställa vad dragstången klassas som och vilka regler som då gäller.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är annars välkommen att kontakta mig på evelina.lovgren@lawline.se för vidare vägledning.

Med vänliga hälsningar,

Evelina LövgrenRådgivare