FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/12/2020

Bolags hantering av avlidna aktieägares aktier

Hej, vi är ett företag med ett hundratal aktieägare. Bolaget är vilande men skall sättas igång igen. Problemet vi nu ställs inför är att ett antal aktieägare har avlidit. Hur gör vi med deras aktier? Jag vet inte hur jag får kontakt med eventuella arvingar till de avlidna ägarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inledning

Din fråga aktualiserar huvudsakligen aktiebolagslagen (ABL).

Utredning

Att ingen verksamhet bedrivs i ett aktiebolag, något som ibland kallas att företaget är vilande, saknar självständig juridisk betydelse. Ett aktiebolag som inte bedriver någon verksamhet måste alltså uppfylla samma löpande förpliktelser som ett aktivt aktiebolag, exempelvis i form av att en komplett styrelse måste finnas och årsredovisningar måste upprättas. Enligt 5 kap. 1, 5 och 7 §§ ABL ska ett aktiebolag föra aktiebok som ska innehålla uppgifter som aktieägare och aktier, något som styrelsen som huvudregel är ytterst ansvarig för. I 5 kap. 11-12 §§ ABL framgår att ansvaret för aktieboken övergår till en värdepapperscentral för så kallade avstämningsbolag, det vill säga aktiebolag vars aktier är registrerade i ett avstämningsregister.

I 5 kap. 9 § ABL regleras förutsättningarna för att styrelsen i ett kupongbolag, ett bolag som inte är ett avstämningsbolag, ska vara förpliktad att ändra aktieboken. Ändringar ska ske när uppvisar ett aktiebrev och kan styrka sitt förvärv samt om en aktieägare eller annan behörig person anmäler att ett förhållande i aktieboken ändrats. Av paragrafens ordalydelse framgår att ändringar i aktieboken ska ske på grundval av uppvisat aktiebrev, anmälan eller motsvarande från förvärvare av aktier, aktieägare eller någon annan behörig person. Motsatsvis framgår alltså att styrelsen inte har någon skyldighet att på eget initiativ föra in eller anteckna uppgifter i aktieboken, även om omständigheter som i och för sig kan föranleda sådant införande eller anteckning kommer till styrelsens kännedom på ett eller annat sätt. Såväl praxis som förarbeten ger stöd för detta, som även innebär att aktieägare inte kan avföras ur aktieboken på styrelsens initiativ. En ny ägare måste dock för att få utöva sina aktierättigheter tas upp i aktieboken och kan därför sägas ha incitament att begära detta, något som framgår av 4 kap. 37 § ABL. Underlåtenhet att föra och offentliggöra aktiebok är enligt 30 kap. 1 § ABL straffbar.

I ert nu aktuella fall tolkar jag det som att aktieboken inte ändrat sedan aktieägare avlidit och deras arvingar tagit över de avlidnas aktier. Enligt min preliminära uppfattning är det primärt upp till de nya aktieägarna att begära att deras innehav tas med i aktieboken eftersom styrelsen såsom berörts inte är skyldig att ändra aktieboken självmant. Hur detta är förenligt med styrelsens straffbelagda uppdrag att föra aktieboken är dock för mig något oklart. Om ert bolag är ett avstämningsbolag är det såsom berörts värdepapperscentralen som är skyldig att föra aktieboken, vilket enligt min uppfattning innebär att bolaget inte har lika starka incitament att utreda förhållandena. Eftersom den exakta gränsen för styrelsens ansvar framstår som något oklar vore det sannolikt gynnsamt för ert bolag att utreda ägandeförhållandena om det rör sig om ett kupongbolag. Bolagsverket föreslår på sin hemsida ett antal åtgärder för ett bolag med okända aktieägare, exempelvis att utreda de okända aktieägarnas kontaktuppgifter. Detta förfarande skulle enligt min uppfattning inte strida mot någon av de berörda bestämmelserna.

Handlingsplan

Min rekommendation till er är att försöka få kontakt med de nya aktieägarna eller i andra hand ta till någon av Bolagsverkets andra rekommendationer. Om ert bolag är ett avstämningsbolag kan detta möjligen sägas vara mindre angeläget eftersom er styrelse inte har ansvaret för aktieboken. Om frågan är av större betydelse för bolaget rekommenderar jag att ni anlitar en jurist som kan genomföra en komplett utredning av rättsläget så att ni kan få en bättre grund att basera era beslut på.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp! Har du några funderingar kan du höra av dig till mig på magnus.gustafsson@lawline.se.

Med vänlig hälsning
Magnus GustafssonRådgivare