FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/06/2021

Bör ett företag som säljer varor i Sverige erbjuda svensk kundtjänst?

Hej!

Måste ett företag som säljer varor i Sverige även erbjuda kundtjänst på svenska?

Företaget är baserat i Tyskland och säljer till hela Europa. De säger att de kan enbart erbjuda kundtjänst (mail och telefon) på engelska och tyska.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som hanterar just din fråga om kundtjänst. Men, beroende på hur pass mycket anknytning företaget har till Sverige så kan konsumentköplagen bli aktuell. Om problem skulle uppstå avseende ett köp, exempelvis att varan är felaktig, så bör konsumenten kunna åtnjuta sina rättigheter gentemot företaget vilket bland annat är att reklamera varan (23 § konsumentköplagen). För att kunna göra det krävs att en kommunikation kan hållas. Hade kundtjänsten enbart varit på tyska hade det blivit problematiskt, däremot är engelska ett väldigt stort främmande språk i Sverige så det bör enligt min bedömning inte vara något problem.

Då jag tolkar det som att företaget säljer varor via nätet så vill jag även notera att det i 11 § andra punkten E-handelslagen regleras att företag som säljer varor via nätet är skyldiga att på ett klart och otvetydigt sätt informera köparen om vilka språk som avtalet kan ingås i innan beställningen genomförs. Detta kan således tolkas som att så länge företaget har informerat om vilka språk avtalet kan ingås i, så kan vilket språk som helst användas.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare