bor i italien och vill sälja fastigheten, skatt?

Hej! Jag är Italienare och bodde i Sverige fram till slutet av 2019 (13 år). Viktigt i min fråga är att veta att jag är fortfarande folkbokförd i Sverige och att jag INTE har Svensk medborgarskap (bara permanent upphålltillsatånd) Jag äger en ettan i Stockholm Jag har hyrt ut lägenheten flera gånger till jag flyttade stabilt till Italien, alltid med Bostadsrättsföreningens tillstånd. Nu skulle jag vilja sälja den men undrar om skattemässigt skulle det belöna mer att folkbokförda mig i Italien där man inte betalar skatter på vinsten efter några år. Jag har alltid betalat skatt i Sverige men nu känns det att man slipper det gärna och vinner lite mer pengar när man inte är del av samhället i Sverige och att man går igenom en del svåra omståndigheter i mitt hemland. Frågan är: får man fortfarande vara del av Bostadsrättsföreningen då? Är det annat man ska tänka på? Tack på förhand! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till lawline med din fråga!

I och med att du flyttade från Sverige 2019,antar jag att du också bor i Italien stadigvarande. Detta är viktigt för bedömningen för skatt. Sverige avgör ifall skatt ska betalas genom att dela upp alla människor i antingen obegränsat eller begränsat skattskyldighet, 3:1 IL. Har man obegränsad skattskyldighet så betalar man skatt på all inkomst vart än i världen den skapades. Har man däremot begränsat skattskyldighet så beskattas endast inkomst som har en direkt anknytning till Sverige.

Detta innebär en nackdel för din del, då Svenska staten kommer vilja beskatta vinsten på din bostadsrätt oavsett om du bor i Italien eller inte. Detta för att bostadsrätten ligger belägen i Stockholm, vilket ger staten beskattningsmöjligheter, IL 3:18 p10.

Frågan är sedan om inte Italien också vill skatta din vinst från kapitalförsäljningen. Det kan innebära att du blir dubbelbeskattad. Som lösning så upprättas avtal mellan länder där reglerna för beskattning klargörs i fall som dina.

(https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b6dd86/1441888076037/360-380+utg%C3%A5va+1+Italien.pdf, avtalet mellan Sverige och italien)

I artikel 13. i avtalet stadgas att vinst från försäljning av fastighet beskattas av Sverige.

Sammanfattningsvis så kan du inte undgå att betala kapitalskatt i Sverige.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare