Bör jag som sambo dela på amorteringskostnader och ränta trots att jag inte äger bostadsrätten?

Har en kompletterande fråga till https://lawline.se/answers/ska-jag-som-blivande-sambo-dela-pa-lan-amortering-etc-trots-att-jag-inte-ager-bostaden

Min blivande sambo är den som köper Brf. står för kontantinsatsen, står för lånen, han anser att jag ska betala min del av amorteringen och räntan på lånen. Vilket jag motsätter mig till, då han kommer att äga brf. Har jag fel?

Om jag står med som låntagare, vad innebär detta?

Lawline svarar

Hej igen!

I mitt tidigare svar verkar jag missförstått din fråga lite, därför kommer jag förtydliga mitt svar här.

Det finns inget rätt eller fel egentligen i hur ni väljer att dela upp kostnaderna, huvudsaken är att båda blir nöjda. Det är dock bra att veta konsekvenserna av att faktiskt inte äga bostadsrätten, men ändå betala för amorteringen och räntan. Som sagt i det tidigare inlägget är det inte att rekommendera att dela på ränta och amortering om du själv inte äger bostadsrätten. Detta med anledning av att du inte kommer tjäna på detta med tanke på att du inte har automatisk rätt till vinsten vid en försäljning av bostadsrätten. MEN du skriver att ni är sambos och att ni ska köpa en bostadsrätt för gemensamt bruk och då ser det lite annorlunda ut tack vare sambolagen.

Bostad som förvärvas för gemensamt bruk

Det framgår inte hur länge ni har varit sambos. Som sambor räknas två personer som har ett gemensamt hushåll och stadigvarande bor tillsammans som ett par. Om ni uppfyller kraven gäller Sambolagen (SamboL) i erat fall. Det låter som att ni ska köpa bostadsrätten för gemensamt bruk. I detta fall har en sambo enligt 8 § SamboL rätt att begära bodelning av samboegendomen när ett samboförhållande upphör genom en separation. Den samboegendom som finns kvar efter att vardera sambo fått täckning för sina skulder ska då delas lika mellan parterna enligt 14 § SamboL. I 3 § SamboL anges att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Detta innebär att även en bostad som endast ena sambon förvärvat för egna medel utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning. Alltså kommer värdet av bostadsrätten att fördelas lika mellan er, trots att du inte står som faktiskt ägare. Det går att avtala bort sambolagen i ett samboavtal om båda parter skulle vilja detta.

Lån

Står ni på lånet tillsammans blir ni solidariskt ansvariga för lånet. Det innebär att om din sambo skulle slarva med sin månadskostnad och inte betala den, så kommer du att behöva betala även hans andel till banken. Sedan har du självklart regressrätt mot din sambo d.v.s. du kan kräva tillbaka pengarna som du betalat i hans ställe från honom i efterhand. Det krävs dock nödvändigtvis inte att du står som medlåntagare på lånet, utan det räcker med att skriva ett samboavtal där det framgår hur mycket du ska bidra med amortering och ränta per.

Räntan

När det kommer till räntan på lånet är ju detta en kostnad för att ha lånet. Denna kostnad går till banken och är bankens sätt att tjäna pengar på att låna ut pengar. Räntan påverkar inte ens förmögenhet utan är bara en avgift för att man ska få ha lånet, vilket krävs för att man ska få äga bostadsrätten. Kom ihåg att den sambo som står på lånet får göra skatteavdrag för 30 % av sina ränteutgifter. Därför bör ni i eran uträkning dra av 30 % på räntekostnaden innan ni delar kostnaden lika mellan er.

Sammanfattningsvis har du delvis rätt i att det är han som kommer stå som ägare då det är han som köper den, men du har fortfarande rätt till värdet av bostadsrätten om ni skulle separera. Därför blir det rättvist att ni delar på amorteringen och räntan. Viktigt är dock att ni skriver ett samboavtal ang lånen+ räntan och även andra krav som ni har på varandra, så att ni har ett underlag ifall ni skulle bli oense i framtiden. Om ni behöver hjälp med att skriva ett juridiskt korrekt samboavtal kan ni maila natasha.fathifard@lawline.se för offert.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare