Bör man betala kravbrev om fildelning? Hur ser domstolsprocessen ut?

Hej Lawline! Min familj har fått ett sk kravbrev från Next advokater pga påstod fildelning. Ägaren i familjen till IP-adressen erbjuds att betala 6000 kr i förlikningsförslag för att inte dra detta vidare.

Det känns olustigt och efter att ha läst på verkar det närmast råda konsensus om att inte betala. Men om man nu inte betalar, hur ser processen ut i händelse av att advokatbyrån tar det vidare?

Och vad anser ni på lawline?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De senaste åren har flera advokatbyråer sänt ut förlikningserbjudanden/kravbrev till privatpersoner misstänkta för fildelning. Breven innebär att om du betalar, kommer upphovsrättsinnehavaren inte att vidta några rättsliga åtgärder i det aktuella fallet. Däremot finns en risk att brev skickas ut i fler ärenden.

Det är möjligt att advokatbyrån kan uppvisa bevisning för att en nedladdning skett från en IP-adress hänförlig till ditt abonnemang. Advokatbyråernas ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång från sitt abonnemang, oavsett vem som utfört gärningen. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol.

Bestrid ärendet om det går till inkasso

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket bör ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ännu ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat i ett civilrättsligt mål att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Domstolsprocessen

Om du väljer att inte betala och advokatbyrån, som ombud för sin klient, väljer att gå vidare med ärendet kommer den att inlämna en stämning med krav om betalning till domstol. Du kommer då att få ett brev från domstolen i vilket du ska besvara motpartens krav, ett s.k. svaromål. I svaromålet ska du uppge om du medger kravet eller om du bestrider det. Innan målet går till huvudförhandling brukar det i regel även kallas till en muntlig förberedelse där parterna och deras ev. ombud träffas. Om det är möjligt kan man även i detta stadie förlikas, dvs. komma överens och välja att målet inte ska gå vidare till huvudförhandling. Kan ni inte enas kommer domstolen att sätta ut en tid för huvudförhandling där käranden i målet (din motpart) får lägga fram vad den anser hänt och åberopa sin bevisning, medan du får komma med motargument därtill och egen eventuell bevisning. Slutligen kommer ärendet att avgöras genom en dom från domstolen.

Avslutande råd

Det går inte att ge ett generellt svar på om man alltid ska bestrida eller alltid ska betala utan en bedömning får göras i varje enskilt fall. Däremot är det, som angivet ovan, inte prövat i svensk domstol huruvida abonnemangsinnehavaren kan hållas ansvarig för det vem som helst gjort från vederbörandes internetuppkoppling. Mig veterligen har ännu ej något sådant fall gått till domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare