Bostadsrätt - uppsägningstid hyresavtal på bestämd tid

Hej!

Jag ska skriva på kontrakt för att hyra en bostadsrätt på bestämd tid mellan den 17 augusti 2019 till den 6 juni 2020. Det står inget om tid för uppsägning av hyresavtalet på dokumentet? Vad är det som gäller då? Har jag en uppsägningstid på en eller tre månader? Eller måste det stå i avtalet?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh

Victoria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan kommer att hänvisas till Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad (nedan kallat privatuthyrningslagen) och dess regler om uppsägningstid. Privatuthyrningslagen tillämpas då en privatperson hyr ut bl.a en egen bostadsrätt.

Ett hyresavtal enligt ovan upphör att gälla vid hyrestidens slut, men får även sägas upp före denna tidpunkt, 3 § 1 st. privatuthyrningslagen. Hyresgästen har rätt att säga upp hyresavtalet att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast en månad från uppsägningen, 3 § 2 st. privatuthyrningslagen. Detta betyder att om du exempelvis säger upp hyresavtalet i dag den 20:e augusti, kommer hyresavtalet upphöra att gälla den 30 september. Det bör inte ha någon betydelse att det inte nämns något om uppsägningstid i hyresavtalet, se i detta sammanhang 2 § privatuthyrningslagen. Jag råder dig dock att införa en § i hyresavtalet gällande uppsägningstid, för att undvika eventuella tvister angående detta i framtiden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare