Bostadsrättsföreningens ansvar vid personskada utanför

Har en bostadsrättsförening ansvar om man inte sandar utanför entréer och tillhörande gångbana om någon skulle falla och skada sig av osandad bana?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Kommuner och fastighetsägare har skyldighet att ansvara för underhåll av den mark de äger. Ingen önskar att någon förbipasserande skadar sig.

Fastighetsägare och bostadsrättsföreningar är exempelvis skyldiga att se till så att is och snö inte faller ner från tak och skadar egendom eller personer. Om man som fastighetsägare inte bevakar detta så kan man bli straffrättsligt samt skadeståndsrättsligt ansvarig (ordningslagen 3 kap. 3 §). Om du eller din egendom skadas kan man ha rätt till ersättning om det beror på markägarens dåliga underhåll och således vårdslöshet.

Sakskador och personskador är åtalbara. När det rör sig om en bostadsrättsförening så är det inte du som är boende i föreningen som är ansvarig. Ansvaret ligger däremot på hela styrelsen i bostadsrättsföreningen. Beroende på vad styrelsen har kommit överens om i dessa frågor, så kan det antingen röra sig om ett gemensamt ansvar eller så kan styrelseordförande bli ensamt ansvarig. Då styrelseordförande har eget ansvar, är då det rör sig om brotten vållande av kroppsskada eller vållande till annans död. Ett stort ansvar vilar således på styrelsen, det kan därmed vara smart av föreningen att investera i regelbunden snöröjning och annan renhållning av marken.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare