Böter - Italien

Hej

Jag har fått en "Final Notice" från en Law office. där jag tydligen har en special attorney på Motorway Company i Italien

Böter på €5,14 har växt till €30,74 för en förtelse 1600316.

Vad är preskriptionstiden, ska man betala detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag har hört talas om detta - att personer som hyr bil på semestern i Italien får böter eller andra former av betalningspåminnelser.

För att få mer kontroll över denna bot så får du kontakta poliskontoret som har utfärdat denna bot alternativt kontakta dem som kontaktat dig. Med andra ord får du höra av dig till det företag som skickat ut boten till dig.

Om du vill överklaga denna bot får du göra detta via dem och vad jag har läst på så ska denna överklagan skrivas på italienska och ska skickas med kvitto på mottagande till poliskontoret som har utfärdat boten eller till en fredsdomare.

Det som har hänt i ditt fall är att du betalat boten försent och därmed fått en påminnelse. Idag använder sig ofta italienska myndigheter sig utav svenska inkassoföretag som handlägger deras ärenden åt dem. Det vill säga att de använder sig av dessa svenska företag för att driva in sina pengar.

Preskriptionstiden för Italien har jag dessvärre ingen aning om. Men som det verkar i ditt fall kan det vara smart att höra av sig till det företag som hanterar boten och betala den omgående. Boten kommer garanterat inte att försvinna. Om du vill läsa på mer om preskriptionstider i Sverige så kan du läsa här: preskriptionslagen

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare