FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/10/2019

Bråk om arbetsvillkor

Hej, vad händer om det uppstår ett bråk mellan arbetsgivare och arbetstagare rörande arbetsvillkoren och det gynnar ut sig i slagsmål mellan arbetstagare och dennes chef? Delas målet upp på i två i civilrätt en och Arbetsdomstolen?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du undrar om en arbetsgivares och en arbetstagarens oförmåga att komma överens om arbetsvillkor som resulterat i slagsmål kommer delas upp i två olika domstolar?

Ja eftersom slagsmål är misshandel ( 3 kap 5 § Brottsbalken), om fysiska skador uppkommit, och där med brottsligt samt att arbetsrelaterade frågor är två olika saker så kommer detta att delas upp i två mål. Misshandel kommer att hanteras i vanlig domstol, av tingsrätten (1 kap 1 § Rättegångsbalken). I Arbetsdomstolen kommer frågan gällande arbetsvillkoren att tas upp och hanteras (Lag om rättegång i Arbetstvister 2 kap 1 §)

Hoppas det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare