Brev på häktet

Hej!

Jag fick ett brev skickat till mig för ungefär 2 år sedan av min dåvarande pojkvän från häktet. Jag har tyvärr tappat bort det brevet men vill gärna ha det igen. Problemet är att jag inte minns vilket häkte han skrev ifrån. Min fråga är: Sparas någon form utav kopia på brev som skickas från den som sitter häktad? Finns det någon möjlighet för mig att ta del av den kopian? Hur går jag isådanafall tillväga om jag inte vet vart han satt häktad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är tyvärr att det inte är fallet. Personalen på häktet har endast rätt att kontrollera posten som den häktade skickar och tar emot, om den häktade godkänner det eller om det är nödvändigt ur säkerhetssynpunkt. Om brev har hållits från personen, får denne breven efter att denne släpps. Detta regleras i 3 kap 6- 10 §§. Breven som skickats ut har ev. kontrollerats men kopior sparas inte.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare