Brister och fel i hyresrätt

Hej!

Min dotter studerar utomlands. hon har kommit hem över sommaren för att jobba på annan ort än vi bor i vanliga fall. Hon har hyrt ett rum och har ett kontrakt skrivet där det oxå finns "kryssrutor" där uthyraren kryssat i vad som ingår. Det är ikryssat att eget kök/kokvrå finns. det som fanns var en micro en kaffebryggare och ett pyttelitet kylskåp som rymmer ett par petflaskor. ingen diskho, inget porslin/bestick att äta på/med.

även har uthyraren själv gjort ett kryss för att wifi finns. Det fungerar inte heller till saken hör att hon inte kunnat se rummet innan för hon var utomlands och litade således på kontraktet.

paret är på semester och vägrar ge med sig på något.

Hon är beroende av att kunna laga sin egen mat pga allergier mm och wifi för att göra sina studier.

Frågan är kan vi hävda kontraktsbrott?

mvh Robban

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är att avtal ska hållas och ett avtal blir inte per definition ogiltigt trots att uppgifter i kontraktet inte överensstämmer med vad som avtalats. Det framgår dock i 12 kap. 9 § jordabalken att på tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Eftersom hyresvärden har kryssat i att det finns kokvrå, trots att detta inte finns, är min uppfattning att lägenheten är "brukbar för det avsedda ändamålet" eftersom det inte går att laga mat. Det finns emellertid inget krav på att hyresvärden ska tillhandahålla bestick och liknande lösa föremål, om inte detta framgår specifikt av avtalet.

Sammanfattningsvis föreligger brister i hyresrätten och hyresvärden har vilselett er gällande hyresrättens beskaffenhet. Detta kan utgöra grund för att avtalet blir ogiltigt, men det bör påtalas att det ofta är svårt att ogiltighetsförklara ett avtal.

Behöver ni hjälp att närmre utreda frågan, hänvisar jag er till vår juristbyrå för att boka tid med en av våra jurister. Ni når oss på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16) alternativt via mail på info@lawline.se.

Hoppas att ni fick viss vägledning!

Min rekommendation är att du vänder dig till Hyresnämnden för att se om de kan hjälpa er i ert ärende.

I övrig

Amanda Strömblad LarssonRådgivare