Bröllopsfest i strid mot pandemilag?

Hej!

Gäller pandemilagen för en bröllopsfest utomhus, i ett tält, hemma på vår mark?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag främst hänvisa till lag (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (s.k. "pandemilagen"). Dessutom kommer jag hänvisa till ordningslagen (OL).

Pandemilagen begränsar endast offentliga tillställningar och sådana sammankomster dit allmänheten har tillträde (7 § pandemilagen). Den kan även begränsa lokaler som uthyrs i yrkesverksamhet (11 § pandemilagen). Här åsyftas alltså exempelvis bröllopslokaler man kan hyra, men inte ett tält på er egen tomt.

Vad är offentlig tillställning och allmän sammankomst

Vad som avses med allmän sammankomst är bland annat demonstrationer, sammankomster för religionsutövning, teaterföreställningar och liknande (2 kap. 1 § OL). Man kan uttrycka det som att "vem som helst" ska vara tillåten att komma till tillställningen. En offentlig tillställning är exempelvis danstävlingar, marknader & mässor (2 kap. 3 § OL).

En bröllopsfest som hålls med endast inbjudna gäster i ert tält hemma på er egen privata mark skulle jag inte påstå utgör något utav dessa.

Slutsatsen blir därför att bröllopsfesten som du beskriver inte faller under pandemilagens bestämmelser. Däremot bryter det mot Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer att umgås i större kretsar, men detta är emellertid inget som är straffbart.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och tack återigen för att du vänder dig till Lawline.

Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller kontakta oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare