Brott att lämna jobbrelaterad varning offentligt?

Hej, jag har fått en varning av min chef.

Varning publicerades på en teams grupp på 16 personer.

Mitt namn och anledning till varningen ses klart och tydligt.

Har hen begått brott?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget specifikt brott för detta i arbetsrättslig lagstiftning. Däremot ligger två brott i brottsbalken nära tillhands.

Det första är förtal. Förtal föreligger om meddelandet pekar ut dig som klandervärd i ditt levnadssätt eller typiskt sett skulle utsätta någon för andras missaktning (BrB 5:1). Om det var en rent jobbrelaterad varning utan personangrepp så finner jag det osannolikt att det skulle anses vara förtal.

Det andra brottet är förolämpning, vilket föreligger om din chef riktat beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot dig och meddelandet typiskt sett skulle kränka en persons självkännsla eller värdighet (BrB 5:3). Återigen skulle en vanlig varning förmodligen inte uppfylla dessa krav.

Jag ser personligen inte hur en vanlig varning skulle uppfylla kraven för brott. Bestod den av personattacker är saken en annan. Jag rekommenderar dock att du tar kontakt med ditt fackförbund ifall du är medlem i ett sådant, de har mer erfarenhet av fall som dessa och kan ge mer anpassad rådgivning.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare