Brott och skadestånd vid knivhugg

Hej,

Jag stod som entrévärd på en anordnad lokalfest. Festen i sig höll sig under kontroll hela natten fram till ca 1.30 då ett bråk uppstod i lokalen mellan vad jag antar var 2 gäng inne i lokalen. Jag som entrévärd märker inte detta fören en av dessa killar med i bråket stormar ut ur lokalen, är borta i ca 2 minuter och kommer tillbaka med en kniv i handen. Han viftar denna hotfullt och skriker att han ska in i lokalen för att "sticka honom" (uppenbarligen någon från det andra gänget). Han möter mig i dörren och skriker att jag ska flytta på mig medans han viftar kniven mot mig, jag tar då instinktivt tag i hans hand där han håller kniven, trycker upp honom mot en vägg och försöker kalla till mig fler vakter samtidigt som jag försöker uppmana alla i närheten att skingra sig. I detta kaos lyckas kilen ta sig loss och samtidigt skära mig på handen.

Polis blir kallad och lyckas fånga gärningsmannen, då kommer jag till min fråga.

Vad räknas detta som för brott och vad bör jag kräva i skadestånd?

Tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall skulle flera brott kunna vara aktuella bl.a. misshandel, olaga hot och brott mot knivlagen.
Misshandel är nog dock det mest framträdande brottet i scenariet du beskriver.

Genom att du orsakats skada och troligtvis blivit utsatt för brott har du rätt till skadestånd för sveda och värk, och den kränkning som brottet inneburit. Om du är osäker på vilket belopp du ska kräva räcker det med att säga till åklagaren att du har anspråk på skadestånd. Du kan sedan återkomma med vilket belopp du begär efter att du har diskuterat frågan med åklagaren. Åklagaren har en skyldighet att hjälpa dig att begära skadestånd av gärningspersonen. Att tänka på är att det måste göras innan rättegången eftersom yrkandet (kravet) på skadestånd görs i samband med rättegången.

Hoppas det här svarade på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare