Brottet förolämpning

Hej på er. Jag lärde mig precis att förolämpning är ett brott. Nu undrar jag, varför då?

Jag förstår att det finns lagar kring psykisk misshandel, mobbing, förtal, hets mot folkgrupp och andra brott som en person kan begå genom att prata.

Men en förolämpning kan ju vara så mycket och så lite på en gång. Och väldigt subjektivt! Hur vet vi att offret verkligen känt sig förolämpad? Och om förövaren inte menade att förolämpa, utan bara uttryckte en åsikt eller misstolkat en situation, finns det då förolämpning med eller utan uppsåt eller berått mod?

Hur många fall av förolämpning anmäls i Sverige och hur ofta slutar det i fällande dom?

Jag tycker att lagen låter dum, men hoppas att ingen lagstiftare känner sig förolämpad av att jag tycker så och anmäler mig!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Förolämpning

Det går absolut att fråga sig varför vi har ett brott som förolämpning i Brottsbalken, regelverket där du finner mestadels av brotten. Förenklat är brottet förolämpning ett uttalande riktat mot en viss person, där uttalandet är kränkande. Det kan vara skällsord inblandat eller någon form av beskyllning. Dessutom ska personen uppfatta uttalandet som kränkande, (5 kap. 3 § BrB).

Målsägandebrott

Brottet förolämpning är ett målsägandebrott (5 kap. 5 § BrB). Det innebär att den utsatte måste själv väcka åtal och driva processen hos tingsrätten (i vissa särskilda undantagsfall kan åklagaren göra det).

Jag skulle rekommendera dig till att läsa detta dokument från åklagarmyndigheten, där finns välutvecklade resonemang till brottet förolämpning.

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare