Brottmålsdomar är offentliga handlingar

Hej!

Om jag blir tagen för ringa stöld, 835 och får böter på plats kommer det att hamna på mrkoll.se? Är det bara domstolsärenden som hamnar på mrkoll.se?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Strafföreläganden, ordningsbotar och brottmålsavgöranden är som huvudregel offentliga handlingar i svensk rätt, varför juridiska personer såsom mrkoll.se äger rätt att publicera dem på sin hemsida. I vilken mån de faktiskt gör det är i grund och botten upp till dem själva. Jag rekommenderar därför att du riktar din fråga till hemsidan.

Pontus AlmquistRådgivare