Brottsligt att påstå att någon lider av psykisk sjukdom?

Är det ett brott att i skrift försöka ringakta och trycka ner en dödsbodelägare och skriva att motparten har psykisk sjukdom och behöver en psykiater?

Vad kan följden i rättsväsendet av ett sådant felaktigt påstående bli?

Böter eller fängelse ?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för at du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga ifall uttalandena skett enbart mellan två personer, eller om även utomstående har tagit del av det. Jag utgår ifrån att skriften skett mellan dödsbodelägaren och den som skrivit de utlåtanden som du beskriver.

Att rikta nedsättande uttalande mot någon annan kan utgöra förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken (BrB)). Att påstå att någon annan lider av psykisk sjukdom är ett sådant uttalande som eventuellt kan vara ägnat att skada den andras självkänsla, beroende på exakt vad som har sagts. Uttrycket "psykisk sjukdom" i sig är sannolikt inte tillräckligt för att uttalandet ska vara brottsligt, men det kan vara det om andra, nedsättande uttryck har använts.

Den som gör sig skyldig till förolämpning kan dömas till böter eller, om brottet är grovt, till böter eller högst sex månader i fängelse.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare