Brottsligt att smygfilma under sex?

Hej! Jag och min mamma diskuterade vad som är ett brott och inte efter att ha sett en serie. Tjejen i avsnittet hade gömt en kamera och filmat sig och pojkvännen under sex. Pojkvännen visste inte om detta. Hon visade därefter videon för sin bästa kompis (skickade inte utan visade, så kompisen kunde inte sprida vidare på egen hand). Syftet var att visa hur pojkvännen såg ut när han skämdes för tjejen, vilket hon trodde att han gjorde under sexet. När pojkvännen kom hem och upptäckte vad tjejen hade gjort blev han inte direkt glad. Har flickvännen begått ett brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som är ett brott regleras i Brottsbalken (BrB).

Smygfilma under sex:

Att filma någon i hemlighet kan vara olagligt och man kan göra sig skyldig till kränkande fotografering (4:6a BrB).

Vad som avgör är om det rör sig om filmning eller fotografering i en persons privata område, exempel i en persons bostad, sovrum, eller i en miljö som är avsedda för privata förhållanden. Att utan att berätta det filma under sex är ett sådant integritetskränkande område att det skulle anses kränkande och då kan man gjort sig skyldig till kränkande fotografering.

Sprida filmen:

Om någon sprider filmen så kan man dessutom göra sig skyldig till förtal (5:1 BrB). För detta krävs det att en person ska ha utpekat någon som brottslig/ klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnat uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

För att dömas för förtal krävs inte att filmen har publicerats utan det kan anses tillräckligt att filmen har visats för andra personer. För att personen som spridit filmen ska kunna dömas för åtal krävs att hen hade avsikt att utsätta personen i filmen för andras missaktning eller åtminstone att hen borde ha insett att spridningen av filmen kan innebära att personen utsätts för missaktning av andra.

Sammanfattningsvis:

Tjejen i serien borde kunna dömas för både kränkande fotografering i och med den olovliga filmningen och för förtal eftersom syftet med att visa filmen var att utsätta pojkvännen för annans missaktning (visa honom i en utsatt situation när han skämdes för sin vän).

Lawline RådgivareRådgivare