FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/03/2021

Brottsligt att undanhålla ett ägandebyte i aktieboken

Hej,

Kan det vara ett brottsligt att undanhålla information om ägarbyten från aktieboken?

Låt säga att ett ägarbyte äger rum, men sedan bestämmer sig den nya ägaren något år senare för att överlåta aktierna tillbaka till den förre ägaren. Att det fallet inte föra in dessa händelser i aktieboken, kan det vara ett brott på aktiebolagslagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brotten mot ABL (aktiebolagslagen) regler i kap. 30 ABL. En av de möjliga brotten är den som "uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att enligt denna lag föra aktiebok eller hålla aktiebok tillgänglig". Brottet riktar sig mot styrelsen, vilket är dem som har ansvar över att upprätthålla aktieboken, 5:7 ABL.

Så om ni endast är ägare, men inte arbetar inom styrelsen så kan inget brott ha begåtts. Däremot om ni sitter i styrelsen kan det utgöra ett brott att inte hålla aktieboken uppdaterad.

Jakob WestlingRådgivare