Bruk alt. innehav av en narkotikaklassad substans

Hej!

Förra helgen knackade det på 7 civilpoliser på min kompis dörr. De hittade en påse med max 3 gram cannabis och min kompis erkände att han hade rökt cannabis men att påsen inte var hans. Han fick sedan göra ett urinprov. Polisen frågade alla i lägenheten (8 pers) vems cannabiset var men ingen visste. Vem får då skulden för innehavet? Polisen sa att den som äger lägenheten står till svars för det som finns där, men det var fortfarande inte hans...

Kommer han som äger lägenheten att få straffet även om han säger att det inte är hans? Kommer det att dras upp i rättegång?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Jag kommer nedan att dela upp mina svar i olika stycken för att Du lättare skall tillgodogöra dig svaren. Inledningsvis bör dock nämnas att cannabis är en sådan substans som klassas som narkotika, vilket framgår av Läkemedelverkets föreskrifter, se http://www.lakemedelsverket.se/overgripande/Lagar--regler/Lakemedelsverkets-foreskrifter---LVFS/.

Kan polisen begära någon att göra ett urinprov?

Enligt 28 kap. 12 § rättegångsbalken(RB) får den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa kroppsbesiktigas. Med kroppsbesiktning menas bland annat tagande av urinprov. Det skall sägas att det är väldigt vanligt med drogtester inom rättsväsendet, framför allt inom den polisiära verksamheten. Allra vanligast är tagande av prover vid misstanke om ringa narkotikabrott av den anledningen att man snabbt vill säkerställa en eventuell drogpåverkan vid brottstillfället. I din kompis fall gjorde poliserna bedömningen att han/hon uppvisade tydliga tecken och symptom på att ha "rökt på" för att kunna betraktas som skäligen misstänkt för brottet i fråga. I en sådan situation medges provtagning!

Innehav av cannabis

I din kompis fall menar jag att 1 § p. 6 narkotikastrafflagen torde vara det aktuella lagrummet, se https://lagen.nu/1968:64. Där föreskrivs att all olovligt innehav, bruk eller annan form av befattning med narkotika, är straffbart. Bestämmelsen omfattar alltså all form av olovligt handhavande av narkotika!

Med innehav förstås i första hand samma sak som att ha narkotika i besittning och kan utöva en faktiskt rådighet över narkotikan. Detta innebär i princip att narkotikan skall vara i personens omedelbara kontroll och han/hon styr över vad som händer med narkotikan. Om så är fallet är svårt för mig att uttala mig om då jag känner till alldeles för lite om fallet. Dock vill jag bara uppmärksamma dig på att det polisen sa avseende att den som äger lägenheten alltid skall stå till svars för detta inte stämmer. En bedömning görs alltid från fall till fall och slutresultatet behöver inte alltid bli såsom polisen sa.

Avseende bruket av narkotika kan nämnas att alla former av tillförsel av narkotika till kroppen faller under bestämmelsen. Genom att ha rökt en narkotikaklassad substans är det inga tvivel om att detta rekvisit är uppfyllt. Detta innebär alltså att om det ej går att styrka att din kompis haft ett innehav av cannabis kommer han/hon troligen att fällas för att ha brukat substansen.

Ansvar för brott enligt ovan nämnda paragraf förutsätter att din kompis haft uppsåt till gärningen. För att hålla det kort och koncist innebär detta att uppsåtet skall täcka de olika gärningsmomenten. Din kompis skall ha haft klart för sig vilket substans han har rökt på. Det förutsätts inte att han/hon känner till att substansen är narkotikaklassad. Visste han/hon om att det var cannabis, så är detta tillräckligt för att uppsåtskravet skall vara uppfyllt.

Straffminimum för detta brott ligger på 14 dagars fängelse. Straffmaximum är fängelse i 3 år.

Rimligt utfall i detta ärende

Jag vill påpeka att jag enbart redogjort för min uppfattning i ditt ärende enligt gällande lagstiftning. Med det sagt vill jag uppmärksamma dig på att den som olovligen tar befattning med narkotika ofta uppfyller rekvisiten för brott enligt flera punkter under 1 §, se https://lagen.nu/1968:64. Dock döms gärningsmannen enbart för ett brott oberoende om det faller in under en eller flera punkter.

Är brott som faller in under 1 § med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa döms gärningsmannen till ett lindrigare straff. Detta regleras i 2 § och straffskalan för ett ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i sex månader. Ser man till förarbeten och den praxis som finns är ringa brott förbehållet sådana gärningar som består i eget bruk eller innehav för eget bruk. Gränsen för ringa innehav av cannabis har i praxis varit ungefär 50 gram. Även om alla omständigheter i fallet skall beaktas vid brottsrubriceringen presumeras narkotikabrott av normalgraden vara för handen om innehavet överskrider denna mängd. Tre gram cannabis är en väldigt liten mängd och det skall mycket till för att ett innehav av en sådan liten mängd skall leda till att innehavaren fälls för ett narkotikabrott av normalgraden.

Min bedömning är alltså att din kompis eventuellt kan komma att dömas för ringa narkotikabrott för innehav av cannabis. Om inte tillräckliga bevis finns för att styrka innehav, så kan han/hon ändå komma att dömas för ringa narkotika brott för det egna bruket. Normalstraffet för detta brott är dagsböter. Dagsboten bestäms utifrån den misstänktes beräknade årsinkomst vid tidpunkten då dagsboten skall bestämmas. Ju högre årsinkomst en person har desto högre blir alltså boten!

Om förundersökningen avslutats och åklagaren finner att det finns tillräcklig styrka i bevisningen mot dig, så beslutar denne om åtal. Det kan även vara som så att bevisningen inte är tillräcklig och att något åtal därför inte väcks.

Det finns en teoretisk möjlighet att detta ärende kommer att leda till en huvudförhandling om åklagaren efter en avslutad förundersökning finner att det finns tillräckligt med bevis för en fällande dom i en senare huvudförhandling. Jag skulle dock säga att det mest aktuella i din kompis fall är att åklagaren kommer att meddela ett strafföreläggande, till vilken din kompis har att antingen erkänna brottet eller bestrida föreläggandet. Erkänner han/hon blir det ingen rättegång utan han/hon föreläggs enbart att betala dagsboten. Likt en fällande dom vid en huvudförhandling kommer även ett erkännande av brottet genom strafföreläggandet att framgå i belastningsregistret.

Bestrider din kompis strafföreläggandet så kommer målet istället att prövas av domstolen.

Hoppas Du känner att jag lyckats besvara dina frågor på ett tillfredställande sätt. Har Du några övriga funderingar är Du välkommen att kontakta mig. Jag nås bäst via email: Anes.sabic@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare