Brukar det bli rättegång för ringa narkotikabrott?

Hej

Min son 29 år blev tagen av polisen med 1,5 gram cannabis på fickan + att dom hittade en kniv i bilen.

Det står på kallelsen (ringa narkotika brott ) men inget om kniven.

Är detta brukligt att det blir rättegång för ett sånt här litet brott ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ringa narkotikabrott regleras i 2 § Narkotikastrafflagen. Den som döms för ringa narkotikabrott döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Utgångspunkten brukar vara böter för ett ringa narkotikabrott är böter.

Ett alternativ till åtal är strafföreläggande, vilket är möjligt i detta fall eftersom böter kan ådömas för brottet. Här meddelar åklagaren böter utan rättegång. Viktigt att påpeka att det kräver att din son erkänner brottet och accepterar föreläggandet. Det har alltså samma verkan som en dom och kommer finnas i belastningsregistret, men skillnaden är att det inte väcks något åtal (därmed inte blir någon rättegång).

Sammanfattningsvis kan man alltså dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Vidare kan det bli rättegång men ett alternativ är strafföreläggande, detta beroende på omständigheterna i den aktuella situationen.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare