Brukar förhör hållas i hemmet och måste husrannsakan ske då`

Jag undrar om det är vanligt att en polis åker hem till en misstänks hem och frågar den brottsmisstänkte om den vill ha en offentlig försvarare, eller om förhöret ska ske i hemmet, samt att ingen husrannsakan gjordes vid tillfället? Polisen har ställt samma frågor vid gripandet ett antal veckor tidigare, och även fick samma svar då som nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Är det vanligt att förhör hålls i hemmet?
Jag kan tyvärr inte svara på hur vanligt det är att polisen håller förhör i hemmet. Däremot har polisen möjlighet att hålla förhör i hemmet och enligt förundersökningskungörelsen (FUK) ska förhöret hållas den tid och på den plats som kan antagas medföra minsta olägenhet för den som skall höras, se 5 § FUK. Polisen har förmodligen ansett att detta skulle medföra minst olägenhet för dig.

Måste husrannsakan göras i samband med förhör i hemmet?
Nej, det måste inte ske en husrannsakan för att polisen håller förhöret i ditt hem. För att de ska ha rätt att göra en husrannsakan krävs att du är skäligen misstänkt för ett brott på vilket fängelse kan följa. Om du inte är skäligen misstänkt får husrannsakan ske i ditt hem om brottet begåtts där eller om du gripits där, se 28 kapitlet 1 § brottsbalken.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare