FrågaKÖPRÄTTÖvrigt07/04/2018

Bunden av abonnemang som sagts upp?

Vi tog ett prova på abonnemang i 14 dagar på myhertigate.com och jag minns att vi avslutade medlemsskapet direkt. Nu när 14 dagar har gått har jag blivit debiterad 771kr för ett helt år. Vad gör jag? Vill såklart häva köpet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle rekommendera dig att bestrida fordran (räkningen). Detta gör du genom att meddela borgenären (Myheritage) skriftligt att du bestrider fordran samt grunderna till varför. Bolaget kan du välja att antingen acceptera att du inte kommer att betala eller gå vidare till Kronofogdemyndigheten eller tingsrätten för att driva in betalningen. Om de vänder sig till kronofogdemyndigheten och ansöker om ett betalningsföreläggande mot dig gäller samma sak där, det vill säga att du skall skicka in ett skriftligt överklagande där du anger på vilka grunder du överklagar. Om ärendet går till tingsrätten skall du inge ett svaromål (42 kapitlet 7 § Rättegångsbalken) där du anger bland annat på vilka grunder du bestrider stämningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare