FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/03/2020

Bussar som inte avgår enligt tidtabellen

Hej! Jag undrar om det finns något lagstöd som gör att jag kan kräva ersättning från bussbolag när deras buss avgick ca 7 min förtidigt från min hållplats som gjorde att jag missade den och var tvungen att ta taxi till mitt arbete. Att vänta tills nästa buss var inte möjligt för då skulle jag komma försent och i och med att jag jobbar i butik och hade öppning måste jag vara på plats annars får butiken böter på 4000kr från köpcentret butiken ligger i. Jag har sparat kvittot från min taxiresa och har även en printscreen på vart bussen befann sig vid ett visst klockslag som visar att den hade lämnat hållplatsen alldeles för tidigt.

Tacksam för er hjälp och svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Mitt första tips till dig är att gå in och läsa på bussbolagets hemsida, de måste ha allmänna villkor vad det är som gäller vid när en buss får åka från station och vad som händer vid försening. Många bolag har exempelvis att den kan åka från busstationen 4 minuter för tidigt, alltså måste man vara på plats innan avgång. Andra bolag har att man kan behöva räkna med att komma 20 minuter för sent. Men som sagt detta är bara allmänt och jag vet inte hur det är för dig och där du bor. I lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter framgår det av 14 § att om förseningen blir mer än 20 minuter har resenären rätt till ersättning av transportören för skäliga kostnader för annan transport för att nå slutdestination. Av 15 § framgår det att efter 20 minuter är det 50 %, efter 40 min är det 75 % och efter 60 min är det 100 %. Reklamation ska ske inom rimlig tid efter förseningen, 17 §.

Som jag förklarade ovan är det många bussbolag som har cirkatider, du får helt enkelt gå in och läsa i deras villkor eller kontakta bolaget.

Vänligen,
Sandra WredeRådgivare