Butik för piratkopior, lagligt?

Hej jag har tänkt på att starta en butik i Stockholm och jag kommer att köpa in kläder,skor ifrån Turkiet

Men dessa är högkvalite falska kopior

O det vill jag sälja undrar om det är lagligt

Och alla kunderna kommer veta att varan är inte äkta vad säger lagen om den iden

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta om det är lagligt att importera kopior på diverse märkeskläder och skor och sälja i en butik i Sverige.

Vad säger lagen?

Det är inte tillåtet att importera kopior av märkeskläder/skor (så kallade piratkopior) för kommersiella (affärsmässiga) ändamål. Det utgör nämligen varumärkesintrång. Detta hänger ihop med att den som äger en upphovsrätt eller ett varumärke har rätt att bestämma hur fler exemplar av varan (eller piratkopior) ska framställas och spridas vidare på marknaden. Den som importerar piratkopior för kommersiellt ändamål kan göra sig skyldig till brottet varumärkesintrång vilket kan medföra böter eller fängelse i högst två år. Detta framgår av 8:1 varumärkeslagen (VL)

Det är okej att köpa och ta med sig piratkopierade kläder till ett begränsat värde in över gränsen så länge det sker för privat bruk. Detta kommer inte tullen reagera på. Om du däremot beställer större mängder piratkopierade kläder och tullen misstänker att försändelsen är fylld med piratkopior kan de stoppa paketet och meddela det företag som äger varumärket som sedan kan starta en domstolsprocess mot dig. Om du för in piratkopior för mer än 4700 kronor (via flyg eller färja i chartertrafik) kommer du få betala tull för införseln. Om du reser in i landet på annat sätt kommer du få betala tull om värdet på piratkopiorna överstiger 3300 kr. Observera att detta är hur tullen i Sverige agerar, det är inte säkert att tullmyndigheterna i andra EU-länder har samma regler som vi, det kan hända att de inte tillåter piratkopior överhuvudtaget vilket kan medföra risker med import av sådana.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det du funderat på att göra är olagligt och du bör därför avstå från det då du annars riskerar fängelse, böter och/eller skadestånd. Om du är utomlands och köper en piratkopia för privat bruk är det dock antagligen ingen fara.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa. Du kan även läsa mer på tullens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare