Byte av efternamn till ett äldre släktnamn

Fråga om efternamnsbyte. Min farmors far fick sitt andra efternamn som båtsman. Hans fru, alla syskon utom min farmor bär detta efternamn i arkiv och går att fastställa. Nu vill min dotter gärna ta detta efternamn men stöter på patrull eftersom just min farmor inte kan hittas med rätt efternamn. Kan detta räknas till särskilda skäl att få igenom namnbyte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efternamnsbyten regleras i Lagen om personnamn (Namnlagen).

Lagen reglerar ett antal fall då ändring av efternamn är tillåten.

Det finns däremot en specialreglering i en paragraf som hanterar byte av ett efternamn som har funnits i släkten. Enligt denna bestämmelse får en person byta till ett efternamn som har funnits i dennes släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får däremot vara högst fyra generationer tillbaka sedan någon i släkten bar efternamnet, räknat från och med personens föräldrar (18 § Namnlagen). Det är den som vill byta efternamnet som ska visa att denne har en koppling till efternamnet som lagen kräver (prop. 2015/16:180 s. 111). Särskilda skäl kan således inte åberopas. Eftersom det får vara fråga om fyra generationer tillbaka sedan någon i släkten burit namnet sist, kan ni förmodligen bevisa en koppling till efternamnet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna med ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare