Byte av fönster i bostadsrättsförening

Hej

Jag har en lägenhet i Visby innerstad, en Brf på fem lägenheter. 2018 efter styrelsebeslut byttes tre fönster ut i lägenheten p g a att dom ej gick att öppna och att dom ej var tidstypiska. Fastigheten är från 1800-talet och det var 70-talsfönster i lgh. Nu är det en i föreningen som tycker att vi ska betala hela den kostnaden själva, specialtillverkade kulturfönster på 11000:-/st alltså totalt 33000:- Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En gällande princip som bostadsrättföreningar ska beakta är att föreningens medlemmar ska behandlas lika (likhetsprincipen). Att föreningen bekostar fönsterbytet är enligt denna princip rimligt förutsatt att andra lägenhetsinnehavare har eller kommer få likadana fönster och inte annat framgår av stadgarna. Är det däremot så att det endast är ni som får specialtillverkade fönster kan det vara fråga om ett beslut som gynnar dig och är till nackdel för någon annan (7 kap. 42 § lag om ekonomiska föreningar). Likhetsprincipen innebär att medlemmarna ska behandlas lika men att de kan behandlas olika om det finns sakliga skäl (NJA 1977 s. 393). I ditt fall skulle då nya fönster kunna motiveras med att de gamla inte gick att öppna.

I övrigt gäller (även om jag inte uppfattar att det är aktuellt i ditt fall) att en bostadsrättsinnehavare ska hålla lägenheten i gott skick. När det gäller fönster (i vart fall glaset och bågarna) kan bostadsrättsinnehavaren vara skyldig att hålla dem i gott skick om inte annat har angetts i stadgarna (7 kap. 12 § BrL). Håller bostadsrättsinnehavaren inte lägenheten i gott skick så kan bostadsrättsinnehavaren bli skyldig att betala föreningen som avhjälpt felet (7 kap. 12 a BrL).

Hoppas att mitt svar gjorde att det blev lite klarare för dig, annars är du varmt välkommen åter!

Peter PargellRådgivare