Byte av handläggare

Hej!

Jag har försökt byta handläggare på försäkringskassan genom att kontakta dennes chef på det kontor där handläggaren jobbar (kontoret i Halmstad) och chefen vägrade (skriftligen) trots att jag uppgav att handläggaren betett sig mycket kränkande mot mig och att förtroendet är förbrukat. Men nu har flera läkare och rehabiliteringssamordare sagt att man visst har rätt att byta handläggare. Jag undrar vilken balk och paragraf jag ska hänvisa till när jag tar ärendet vidare? Stort tack för er tjänst!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som enskild finns det ingen lagstadgad möjlighet att kräva en ny handläggare. Det är myndigheten som bestämmer och utser handläggare för varje ärende. Vissa myndigheter kan vara tillmötesgående och ge den enskilde möjlighet att byta handläggare. Men som sagt är det dock ingen självklarhet att man får byta handläggare. Grunden för detta är att lagstiftaren har ansett att om enskilda få bestämma vem som ska vara deras handläggare kan det skada förtroendet för myndigheterna.

Om du fortfarande känner att du vill byta handläggare så är mitt råd att du återigen kontaktar handläggarens chef och förklarar på vilket sätt som du upplever att handläggaren har betett sig kränkande. Jag vill också uppmärksamma dig på att ifall handläggaren skulle fatta ett beslut som du inte är nöjd med så kan du antingen överklaga beslutet eller begära omprövning.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare