FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/02/2021

Byte av skola vid gemensam vårdnad

Hej min sambo är i vårdnadstvist med barnets mamma. Pappan har flyttat till mig en annan kommun.

Barnets mamma saknar folkbokföring adress.

Barnet vill bo hos oss på heltid och gå i skola hos oss, barnet är 10 år.

Barnet har pendlat 3h dag på pappas veckor till skolan.

Pappan har ansökt om skolplats här och har fått plats här, men mamman samtycker inte eller svarar inte.

Det går inte heller att nå henne, barnet förväntats att börja den nya skolan på måndag och den andra skolan är informerad.

Vill tillägga att barnet har adhd och ångest och mår dåligt av att åka till mamma.

Mamma har gått med på att han ska bo här men inte att han ska byta skola. Känner inte rimligt att han ska behöva åka så många h per dag samt att han faktiskt vill byta till en skola hos oss.

Rätten avslog ansökan om en interminiskt beslut om ensamvårdnad då de två veckor till kallelse till rätten. Men vart ska han gå i skolan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gemensam vårdnad bestämmer vårdnadshavarna tillsammans i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 13 § föräldrabalken). När det gäller val av skola måste vårdnadshavarna vara överens, kan de inte komma överens ska det rådande förhållandet bestå delvis barnet ska inte byta skola. En skola får inte skriva in ett barn i skolan på ansökan av en vårdnadshavare om inte båda vårdnadshavarna samtycker.

I ditt fall vore den juridiska lösningen att en av föräldrarna söker ensam vårdnad så att den föräldern ensam kan bestämma gällande skolval. Ensam vårdnad kan fås antingen genom avtal om båda föräldrarna är överens eller fastslaget i en dom (6 kap. 5, 6 §§ föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare