Chattmeddelande kan vara brottsligt

Hej! Jag undrar om det är brottsligt att skriva i en chatt till en person med samisk bakgrund som anser sig själv som same samt röstberättigad i sametinget, att "man inte kan bli same helt plötsligt" i syfte att kränka personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det brott som skulle kunna aktualiseras i detta fall är förolämpning (5:3 brottsbalken). Om någon skriver något elakt i ett meddelande till någon och bara mottagaren ser det, kan det inte vara förtal (5:1 BrB), eftersom meddelandet inte sprids till flera personer. En förolämpning kan däremot till skillnad från förtal begås "mellan fyra ögon". För förolämpning döms den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende.

För att det ska röra sig om en förolämpning i lagens mening krävs det att den som skrev meddelandet förstod att det skulle såra mottagaren, men valde att skicka det ändå. Det avgörande är att det finns ett uppsåt och att förolämpningen har riktats direkt till den person som det handlar om.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare