Citationsrätt av foruminlägg

Hej! Jag har samlat många små texter och citat skrivna på ett speciellt forum. Plockat från många olika som gjort inlägg. Alla som gjort inlägg på denna sida har gjort det anonymt. Skulle jag kunna använda mig av dessa citat och det räcker om jag hänvisar från vilket forum jag hämtat dem? Eller måste jag personligen försöka kontakta varje enskild person för att be om lov? Vilket ju i efterhand skulle vara jättesvårt då jag inte angivit vem som skrivit vad.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regleringar om upphovsrätt finns framförallt i Upphovsrättslagen, se https://lagen.nu/1960:729#K5. Du funderar på om du behöver lov för att använda dig av citat från foruminlägg. Du kan sannolikt vara lugn; för att någonting skall innefattas av upphovsrätten krävs det bland annat att det har viss självständighet och originalitet, något som brukar kallas för "verkshöjd" och regleras i 1 kap. 1 § Upphovsrättslagen. Självklart är detta inte ett lätt begrepp att definiera, och vad som uppnår verkshöjd kan variera på olika områden. Dock är vanliga kommentarer på forum oftast av sådan karaktär att de nästan är talspråkliga, eller åtminstone inte skapande eller av den karaktär som avses i upphovsrätten. Så länge som de texter och citat du använder dig av inte är i formen av till exempel en berättelse, dikt eller liknande eller är en längre framställning, torde de därmed inte ha upphovsrätt. I så fall behöver du naturligtvis heller inte lov för att använda dig av dem, och det finns inget direkt krav på att du anger varifrån du fick texterna även om detta självklart kan vara till fördel för din egen framställning.

Även om en del av de texter du citerar skulle uppnå verkshöjd, är de för övrigt helt klart offentliggjorda i och med att de har lagts upp på Internet, vilket ger var och en rätt att citera dem enligt 1 kap. 22 § Upphovsrättslagen. Alltså krävs inget tillstånd från upphovsmannen. Återgivande av korta texter och liknande skall dock ske enligt god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet, vilket exempelvis skulle kunna innebära att du citerar så mycket av dem som krävs för att föra fram poängen med din egen framställning. God sed kan dock även innebära att hänvisning skall göras till upphovsmannen, men i ditt fall är detta naturligtvis inte möjligt och kan därför knappast krävas.

Kort sagt finns det inga direkta begränsningar för vad du kan göra med texter som inte uppnår verkshöjd, såsom korta diskussionsinlägg och liknande. Om det rör något längre och mer sammansatta och "skapade" texter kan de dock falla inom upphovsrätten. Trots detta kan du citera dem i den omfattning det krävs för att uppfylla ditt eget syfte.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare