Couchsurfing - kan jag bli utslängd?

Hej

Jag har nyss flyttat in i en andrahandslägenhet. Jag har skrivit på kontrakt att jag inte har rätt till besittningskydd och att jag inte får hyra ut till någon annan.

Jag är med i en klubb som heter couchsurfing. I klubben möts folk som gillar att resa och bor hos varandra. Till exempel så har jag 2 personer från kina denna veckan som bor hos mig. Allt sker utan betalning och är altså bara ett sätt att träffa folk.

Min förvaltare fick reda på detta har nu sagt att jag inte får lov att ha folk i min lägenhet. Jag är rädd att hon tänker slänga ut mig. Hur ser lagen ut och vad har hon rätt att göra? Vad kan jag göra?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår couchsurfing innebär det att man låter personer som är på besök i staden där man bor sova över i en eller flera nätter. Frågan är om detta kan betraktas som en otillåten uthyrning. Det som är avgörande är huruvida upplåtelsen sker för "självständigt brukande". Det spelar därmed egentligen ingen roll under hur lång tid det sker, och om ersättning utgår eller inte.

Jag uppfattar det som att personerna inte får en egen nyckel och inte har tillgång till lägenheten när du inte är där, utan att de snarare är "vanliga gäster". Min bedömning är därför att din förvaltare inte kan vidta några åtgärder på grund av otillåten uthyrning av lägenheten.

Det du möjligen bör tänka på är att förstahandshyresgästen kan känna sig obekväm med situationen om han eller hon får nys om att förvaltaren har synpunkter på att du låter gäster sova över. Förstahandshyresgästen kan då välja att säga upp ditt kontrakt, dock med den uppsägningstid ni har avtalat om.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare