De allmänna reglerna om preskription

Kan vägra ett företag att betala en faktura med hänvisning till företagets interna betalningssystem?

Vårt företag (A) fakturerar till ett annat företag (B) veckovis för sålda och levererade varor.

Företag B har infört vissa förändringar i faktureringsadressen, som ledde till att ett antal fakturor betalades inte till oss. (A)

Vi (A) ändrade faktureringsadressen och krävde betalt.

När detta upptäcktes påpekades detta till företag B vägrade B betala fakturan med motiveringen att det är för sent, en faktura från månad X kan inte betalas i månad Y, för då budgeten för Y överbelastas.

Är detta lagligt?

mvh: L

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras av preskriptionslagen – PreskrL.

När en fordran preskriberas, kan man inte längre kräva betalt för den. Det måste vara detta som Företag B menar, att era fordringar preskriberats. Som huvudregel preskriberas en fordran efter tio år (2 § PreskrL). Om Företag A och Företag B kommit överens om någonting annat, gäller dock den överenskommelsen (1 § PreskrL).

Svaret är alltså att Företag B inte kan vägra att betala en fordran som skickats inom tio år från att den uppstått, om inte Företag A och B kommit överens om att det ska vara så.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare