Delad vårdnad och högtider

Hej,

Vi har delad vårdnad efter beslut i tingsrätt, växelvis boende (jämn/ojämn vecka). Det växelvisa boende ska brytas under jul, nyår, påsk samt sommaren, exempelvis vid påsk att barnet ska vara hos mig ojämnt år från torsdag 16:00 till dagen efter annandag påsk 08:00. Påsken börjar på hans vecka men slutar på min vecka. Ska jag lämna henne till hennes pappa på tisdag klockan 08:00 trots att det är min umgängesvecka?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om du ska lämna över din dotter till hennes pappa eller inte.

Jag håller med om att det är en klurig situation. Som jag förstår det så har ni ett system om jämna och ojämna veckor som gäller löpande troligen för att det ska vara enkelt uppdelat och enkelt att hålla koll på.

När det kommer till olika högtider så som påsk framstår det som att det finns undantag till ert system med jämna och ojämna veckor. Det verkar som att tingsrätten har tänkt att högtiderna går framför det vanliga schemat med jämna och ojämna veckor, möjligen för att man vill åka bort och därför inte krångla till det när högtiden överlappar mellan veckorna.

En möjlighet är att prata med din dotters pappa om du vill ha henne eftersom att det är din vecka. Däremot tror jag att tingsrätten tänkt att högtider går framför det systemet och att det kommer jämna ut sig då du troligen ska få din dotter överlämnad när det är hennes pappas vecka.

Sammanfattning

Av det du skrivit verkar tingsrätten varit tydlig med vilken dag och vilken tid dottern ska överlämnas under högtider. Därför skulle jag säga att du ska följa det och lämna över henne.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare