Delas fondmedel och pengar upp mellan sambos vid en separation?

Min mamma ska sälja sin sommarstuga och vill ge mig en del av vinsten. Jag tänkte isåfall lägga dem på fondsparande.

Jag lever i ett samboförhållande idag. Om vi skulle separera har han någon rätt till de pengarna då jag fått dem när vi levde ihop? Måste min mamma skriva något som gör att min sambo inte kan röra dem vid ev separation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av regler i sambolagen och några regler i äktenskapsbalken.

Om ert samboförhållande skulle upphöra och någon av er inom ett år begär att bodelning ska ske, så är det den så kallade samboegendomen som kommer delas upp mellan er sambor (8 § sambolagen). Samboegendomen är enligt 3 § sambolagen sambors gemensamma bostad och bohag som har köpts för gemensam användning. Fondmedel är alltså inte samboegendom, och kommer därför inte ingå i en eventuell bodelning om du och din sambo skulle bestämma er för att separera.

Skulle du och din sambo däremot gifta er och sedan bestämma er för att separera så är saken en annan. Vid äktenskapsskillnad delas istället all egendom som inte är enskild egendom upp mellan makarna (10 kap. 1 § och 7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Enskild egendom är bland annat egendom som en make fått i gåva av någon annan än den andra maken med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § andra punkten äktenskapsbalken).

Om du och din sambo i framtiden gifter er och sedan bestämmer er för att skiljas så kommer alltså dessa medel delas upp mellan er, såvida inte din mamma villkorar egendomen som enskild egendom. Detta kan göras genom att upprätta ett gåvobrev. Skulle detta vara av intresse kan ni vända er till någon av våra jurister här på Lawline som kan hjälpa er att upprätta ett gåvobrev, det kan ni göra här: https://lawline.se/boka

Om du och din sambo inte gifter er så behöver inte din mamma skriva något som gör att din sambo inte kan röra fonderna eller pengarna. Detta eftersom fondmedel och pengar inte utgör samboegendom och därför inte kommer ingå i bodelningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare