FrågaSKATTERÄTTArvsskatt12/02/2015

Den avskaffade arvsskatten

Hejsan! Jag vill gärna ställa en fråga. När två makar har ett inbördes testamente och den ena dör och den efterlevande maken erhåller all egendom med nyttjande-och besittanderätt och den efterlevande maken använder sin rätt att inte överlåta sin egendom som utjämning till den avlidnas arvingar (2st) Är det då den efterlevande maken eller arvingarna som skall betala arvsskatten? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline. Reglerna rörande beskattning av arv finns i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229

I Sverige är arv inte längre en skattepliktig inkomst IL 8:2. Därför skall varken den efterlevande maken eller den avlidnes arvingarna skatta för arvet.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare