Deposition av månadsbelopp i hyresrätt

Hej! Jag har precis flyttat in i en hyresrätt och skrivit på kontrakt. Nu några dagar efter vill hyresvärden ha månadsbeloppet som deposition. Detta är inget som det har talats om eller som framgår i kontraktet eller annan mail korrespondens. Har de rätt att kräva detta av mig??

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om hyra hittas i det som brukas kallas för hyreslagen som finns i jordabalken (JB).

Det är inte ovanligt att hyresvärdar kräver en deposition av sin hyresgäst vid inflyttning och detta är något som vanligtvis får göras. För att ett sådant krav om deposition ska gälla måste det vara något som ni har avtalat om och därmed stå i hyresavtalet.

Några regler som kan underlätta för bedömningen om deposition ska betalas eller inte finns inte i lagen. Att regler om deposition inte finns i lagen innebär i ditt fall att ni får avtala om ett sådant villkor. Det finns inga formkrav för hur ett hyresavtal ska upprättas, vilket innebär att även muntliga avtal gäller (12 kap. 2 § JB). Eftersom du beskriver att ni inte har talat, mailat eller på annat sätt avtalat om ett sådant krav om deposition är detta något som hyresvärden ensidigt inte kan kräva.

Det är också viktigt att påpeka att hyreslagen har ett socialt skyddssyfte. Huvudregeln är att reglerna i lagen är tvingande till hyresgästens fördel om inte lagen säger annat. I ditt fall rör det sig om något som inte finns reglerat i lagen, men som ett tillägg till min beskrivning av din rätt i stycket ovan och mot bakgrund av hyreslagens sociala skyddssyfte, skulle det kunna hävdas att avsaknaden av ett villkor om deposition i avtalet skulle tala för din fördel.

Som slutsats och besvarande av din fråga kan det därmed sägas att hyresvärden inte har rätt att kräva månadsbeloppet som deposition när ni inte avtalat om detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare