FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/01/2018

Det finns ingen besittningsrätt när man hyr en privatägd bostad

Hej Lawline,

Jag har två gästhus på min fastighet (villatomt) som jag hyr ut i kortare och längre perioder (ett par månader upp till 1 1/2 år). Måste jag se till att ha ett godkännande från hyresnämnden där besittningsrätten är uppsagd?

Jag är privat fastighetsägare i fallet, och skattar på den del som överskjuter de 40tkr som man får hyra ut skattefritt för.

Tack på förhand!

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

När man hyr ut sin bostad enligt lagen om uthyrning av egen bostad får hyresgästen inget besittningsskydd. Förutsatt att du inte hyr ut gästhuset till fritidsändamål så gäller lagen för dig när du hyr ut (se 1 §), jag tolkar det som att du hyr ut gästhusen som bostad eftersom det är flera månader. Det innebär att det inte finns något besittningsskydd att avtala bort i ditt fall och du behöver inget godkännande från hyresnämnden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare