Det förstärkta laglottsskyddet

Min make har ev en dotter som han inte vetat om.

Vi är gifta, med 2 vuxna barn.

Min make har, via Gåvobrev, överlåtit sin del av vår gemensamma bostad, åt mig. I gåvobrevet står att jag ska stå som arvtagare av alla hans tillgångar vid ev dödsfall.

Om min make avlider, kan hans ev dotter, trots gåvobrevet, göra anspråk på arv?

Kan kanske anses som dåligt av oss tänka som vi gör. Men denna dotter har redan ärvt en hel del, av den man som varit hennes far hela hennes uppväxt.

Kan informera om att gåvobrevet "godkänts" av Skatteverket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det endast handlar om ett gåvobrev som föreskriver egendomsförhållandet vid din makes död, alltså inte ett testamente. Jag kommer vidare att utgå från bestämmelserna i Ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga.

Generellt är det fritt för föräldrar att ge bort gåvor och förfoga över sin egendom som de vill men det finns dock en regel som säkerställer att en bröstarvinge som ej fått ta del av sin laglott (halva arvslotten) kan kräva ut den, ett så kallat förstärkt laglottsskydd (7 kap 4 § ÄB). Enligt bestämmelsen ska gåvor som är att likställa med testamente återbäras ifall dem inkräktar på en bröstarvinges rätt till laglott.

Det kan vara svårt att veta vilka gåvor som är att likställa med testamente så jag ska nämna två utgångspunkter:

Ifall gåvogivaren gett bort gåvan strax innan dennes bortgång så är det att likställas med ett testamente eller ifall gåvogivaren behållit en nyttjanderätt av egendomen som gått i gåva, t ex nyttjanderätt till en fastighet, alltså givit den i gåvan men använder den fortfarande.

Dessa två exemplen är inte uteslutande men används som vägledningen om vad som ska anses likställas med ett testamente. Av informationen i frågan framgår det att det är er gemensamma bostad, som jag antar att ni lever i. Således har din make en nyttjanderätt till den och det kan då likställas med ett testamente. Vidare är även gåvobrevet väldigt "testamente liknande" då det förskriver att du ärver alla tillgångar vid din makes bortgång. Av den juridiska doktrin framgår det att om ändamålet med gåvan kan antas ha varit att ordna successionen efter gåvogivarens död, kan bestämmelsen tillämpas. Det finns dock inte uttryckliga regler om vad som anses likställas med testamente utan detta är bara utgångspunkter och bedömningen ligger hos en potentiell domstol.

Min personliga åsikt är att det finns väldigt mycket som talar för att det ska likställas med ett testamente och om så är fallet har bröstarvingen rätt att jämka detta hos tingsrätten och begära att egendomen återbäras till kvarlåtenskapen varav personen sen får ut sin laglott (7 kap. 4 § ÄB). Laglotten utgör hälften av arvslotten (arvslotten utgör den totala kvarlåtenskapen delat på antalet barn) detta framgår av 7 kap. 1 § ÄB.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare