FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/01/2020

Din sambo kan adoptera ditt barn

Jag har en son genom insemination, gjorde detta som ensamstående. Jag har en sambo nu, som jag/vi vill att hon ska bli den andre föräldern på papper. Kan hon adoptera min son utan att det påverkar min vårdnad om honom. Alltså kan hon bli hans andra mamma på papper och jag stå kvar som hans mamma? Har läst att om man adopterar i samboskap så kommer jag mista vårdnaden och rättigheterna av min son till henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tidigare var man tvungen att vara gifta för att ens partner skulle kunna adoptera ens barn. Sedan den 1:a september 2018 har dock denna lag ändrats och idag är det möjligt både för make och sambo att adoptera sin partners barn (4 kap 6 § föräldrabalken). Din sambo har alltså möjlighet att adoptera din son med ditt samtycke. Adopterar din sambo din son kommer ni båda anses vara hans föräldrar (4 kap 21 § föräldrabalken). Ni kommer båda också att vara hans vårdnadshavare (4 kap 22 föräldrabalken). Du behöver alltså inte oroa dig för att mista vårdnaden till din son utan du och din sambo skulle gemensamt vara föräldrar och vårdnadshavare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare